Ringnesløpet lever videre.

Postet av Ringsaker IF den 26. Mar 2019

Ringnesløpet er ett av de flotteste turrennene som arrangeres i langrenn. Tross lav deltakelse i år vil arrangørene opprettholde tradisjonen med å arrangere rennet som måler 20,7 kilometer.

En rapport fra Knut Erling Røhnebæk fra arrangørene forteller at dette er en renn som skal videreføres. Årsakene til det er mange, men det flotte kulturlandskapet løypa følger er naturligvis den viktigste. Få, om noen renn, kan vise til det samme.

Røhnebæk forteller at deltakertallet har falt, men at rennet med lange tradisjoner laget av idrettslaget skal berges:

Det tradisjonelle rennet, som av ukjent grunn kalles løpet, startet antakelig i 1972. De første årene gikk løpet fra Gaupen til Stavsjø, og motsatt veg året etter. En av årets deltakere, Jan Ola Skarpnord, gikk også rennet i 1976, og da altså over Solbergåsen med start og mål på forskjellig sted. Skarpnord sin mening var at de rundene som nå blir oppkjørt, gir en bedre trase for løperne.

Nødvendig livredning

– Vi må helt tilbake til 2013 for å finne siste utgave av Ringnesløpet. Årsaken har vært flere, men lite snø og dalende deltakerinteresse har vært hovedgrunnene. Årets arrangementskomité hadde satt seg som mål å gjennomføre nesten uansett påmelding. En stor del av motivasjonen var at gjennomføring av rennet var nødvendig livredning, sier Røhnebæk.

Han kunne fortelle at Ringsaker IF fylte 100 år den 19. januar. Å ikke arrangere i jubileumsåret ville ta seg dårlig ut også i historiebøkene.

De to siste ukene før årets renn hadde sola og temperaturen varslet vår, og skaren hadde et tynt islag.

Med stor innsats fra løypeansvarlig Hans Ola Gundersen, som parkerte løypemaskin kl. 02:00 natt til løpsdagen, kom løperne igjen som store smil etter skitest i forkant. Valgene som ble gjort varierte fra felleski, tørrvoks, klister med tørrvoks, og blanke ski. God gli ville alle få til med rådende forhold. Løypetraseen har et høyt antall vegkrysninger, og her var det organisert med løypevakter som passet på trafikken bådet i sporet og på vegen, samt sørget for nok snø til kryssingen.

Foto:

– Denne innsatsen er helt avgjørende for oss, og vi får god energi fra slike støttespillere, forteller rennleder.

Må beholdes

Først i mål i årets renn ble Kjellmyra IL sin Jørgen Tellefsen på tiden 58:54. Anders Kampenhøy Fra Furnes Skiløperforening ble nummer to med tida 59:36, og Frode Korsmo fra Moelven IL fikk dagens tredje beste tid, 1:05.02. Raskeste kvinne i Ringnesløpet 2019 ble Anne Hørsand fra Ilseng IL, på tida 1:07:15.

Teknisk delegert fra skikretsen, Inge Harald Bolme, var svært fornøyd med dagen og gjennomføringen av løpet.

– Dette var en god «ny» start på et renn som bør beholdes, avslutter Bolme.