Imponerte klubbens nye A-lagstrener

Postet av Ringsaker IF den 24. Okt 2016

Med to seire og 11–3 i målforskjell holdt Nes/Ringsaker lekestue hjemme i Gaupen lørdag ettermiddag. På sidelinjen sto A-lagstrener Vegar Berge og koste seg.

Det var aldri noen tvil om hvem som var det beste laget da KM-sluttspillet i G16 9-er skulle avgjøres. Nes/Ringsaker hadde kanskje en liten fordel av hjemmebane, men laget var klart best og hadde nok vunnet uansett arena.

De slo Næroset 5–1 i den første kampen. Deretter spilte Næroset mot Fron og tapte hele 9–1. Dermed var det klart for gruppefinale mellom Gudbrandsdølene og Nes/Ringsaker.

Våre lokale gutter var best fra første spark og kunne til slutt juble over en velfortjent 6-2-seier og KM-gull. Målene ble scoret av Christian Høgset 2, Kevin Berget 2, Martin Sørli og Simen Viken Solberg.

Sesong uten tap

Jubelgutta trenes av Ringsaker-veteran Joar Høgset. Han forteller at laget ikke har tapt en eneste kamp i årets sesong.

På benken hadde han med seg Vegar Berge, en av A-lagets to nye hovedtrenere.

Sammen med Anders Hansen skal han forsøke å snu den negative trenden som klubbens bestelag opplevde i årets sesong med nedrykk og mange tap.

Han ser lyst på framtiden, ikke minst på grunn av Nes og Ringsakers mange unge talenter.

I tillegg til G16 har de to klubbene gode lag både på G19 og G14. Sistnevnte deltok i helga på KM-sluttspill i 7-er, men uten å gå helt til topps.

– Ståa ser bra ut, sier Vegar Berge.

– Hva kan du si om lørdagens KM-vinner?

– Nes/Ringsaker gutter 16 er et sammenspleisa og ballspillende lag som når dem vil spiller ut veldig mange lag. Det er mange gode individualister, men som sagt så er fokus på gruppementalitet og samhold.

Et ungt A-lag

Tre gutter på lørdagens KM-vinner har i år fått prøvd seg på A-laget. Det er Christian Høgset, Magnus O.Sørensen og Martin Sørli.

Vegar Berge tror flere følger etter på bestelaget kommende sesong.

– Opp til flere vil nok få sjansen på A-laget, sier han.

– Får vi se et ungt Ringsaker/Nes neste år, Berge?

– Ja, og A-laget til Ringsaker/Nes skal i hovedsak satse på egne gutter.

– Hva blir snittalderen?

– Det er vanskelig å si her og nå, men at det er veldig mye høyere enn rundt 20 år tror jeg ikke.

– Hvor mye var snittalderen på årets A-laget?

– Jeg har ikke full oversikt over det, men antar at snittalderen var tre-fire år mer enn det vil bli neste år.

– Hvordan vil A-laget framstå kommende sesong, Berge?

– Du kommer til å få se et lag som går ut på banen for å føre kamper. Vi skal diktere tempo og hva som skal skje. Du kommer ikke til å få seg et Ringsaker/Nes som legger seg bakpå for å begrense resultater. Vi skal kun ha fokus på det vi er gode på. svarer Berge og legger til:

– Samtidig skal vi ha fokus på å styrke yngres. Det er viktig å ha yngres på høyest mulig nivå, slik at de får best mulig matching. Da får vi også gode fotballspillere.

Målscorer: Kevin Berget lurer Fron-keeperen og legger på til 3–0 til Nes/Ringsaker.

Mål: Christian Høgset scoret to mål mot Fron. Nes/Ringsaker vant 6-2 og ble KM-vinner.

Tekst og bildet hentet fra Ringsaker Blad.